Gys og splat - virtuelt modul
Eksempel på virtuelt modul lavet i Google Analyse. Faget er mediefag 1g og et forløb om "Gys, splat og spænding". 45 min modul
Sign in to Google to save your progress. Learn more
Videns og læringsmål
Efter at have læst dagens lektie (det er forudsat) skal du kunne analysere gysfilm med henblik på monster og offerroller og have forståelse for The Final Girl Konceptet. Du skal kunne skelne mellem klippeformer og anvende Rikke Schubarts gyserfilms typologi.
Sidste modul - nævn 3 centrale pointer fra sidste modul
Læs denne tekst og svar derefter på spørgsmålene nedenunder (forstør teksten med control + (PC) eller command + (Mac))
Horrorfilmens figurer  - Monster, offer og final girl
(Uddrag fra Rikke Schubart ”I lyst og død”, Erling Sørensen ”Genrefilm og filmgenre”, LA ”Gys, splat og spænding” kompendium)

Monsteret
Alle horrorfilm indeholder et monster. Monsteret kan være et menneske, det kan være menneskelignende, eller det kan være ikke-menneskelignende.
Monsteret kan helt konkret optræde som en seriemorder, en psykopat, djævelen, en vampyr, en varulv, resultatet af et videnskabeligt forsøg (Frankenstein), et spøgelse, zombier eller andre former for levende lig, rumvæsener eller uhyrer fra naturen fx en eksotisk ø (King Kong), havet (Jaws) eller en lagune (Uhyret fra den sorte lagune).

Offeret
Gysets anden hovedperson, offeret, er næsten altid en ung og smuk kvinde; Hun er gerne helt ung; i The Exorcist, Hallomeen, Hellraiser og A Nightmare on Elm Street er hun teenager. Gysergenrens forhold mellem kvindeligt of¬fer og maskulint monster er en direkte fortsættelse af gotikkens tradition med jomfru og skurk. Deres negative kærlighedsforhold er gysets traditionelle romance; monsteret forfølger sit offer med sadistiske (seksuelle) intentioner, offeret flygter med masochistiske forventninger, og fascinationen er altid gensidig.

The Final Girl
I mange gyserfilm er det sidste offer også en ung kvinde. Det har givet anledning til begrebet ”Final Girl”. Det er altid spændende at se om monstret dræber offeret eller om offeret klarer det (elementær spænding). Men ifølge freudiansk filmteori finder mange mænd afsky ved at se mænd, der er bange og er ved at gå til i bare frygt (fordi dette harmonerer dårligt med mænds (og delvist kvinders) idealer for, hvordan mænd skal være).
Derfor må den sidst overlevende være en pige/kvinde. Så kan mænd nyde spændingen, identificere sig med offeret (og måske ligefrem også nyde, at pigen er bange) – uden at det virker forkert.
Da publikummet til gyserfilm især er unge mænd, har mange film derfor en ”Final Girl” i stedet for en ”Final Man”.

Kan et monster være et menneske ifølge teksten?
Hvorfor er den sidst overlevende ofte en ung kvinde i (teen)gyserfilm? Vælg det mest rigtige!
Clear selection
Se denne video (2 gange) og svar på nedenstående spørgsmål: Forstør skærmen med control + eller command +
Hvordan var filmen klippet?
Clear selection
Var der suspense i filmen? Og hvor?
Hvilke elementer fra gysergenren blev der anvendt?
Hvilke type af gyser var der tale om? Jf. Rikke Schubarts typer, som du har læst om til i dag.
Clear selection
Hvad har du lært i dag? Skriv 3 centrale pointer, som du har lært i dag.
Submit
Clear form
Never submit passwords through Google Forms.
This content is neither created nor endorsed by Google. Report Abuse - Terms of Service - Privacy Policy